Spoločnosť Fuji Bicycle bola založená v Japonsku- Nichibei Fuji v roku 1899. Jej názov bol jasne inšpirovaný jedným z ikonických vrchov sveta. Podľa vzoru anglického a európskeho dizajnu bola značka Fuji známa tým, že ponúka dobre zostavené bicykle, ktoré vedeli zákazníci oceniť. Na konci 20. rokov bol Fuji najobľúbenejším japonským bicyklom, ktorý vyhrával preteky na cyklistických podujatiach. V 30. rokoch Fuji založil prvé národné preteky medzi Osakou a Tokiom a sponzoroval víťazný tím „Tour de Japan“. Dnes je táto udalosť jedným z popredných pretekov v celej Ázii.
Po druhej svetovej vojne sa bicykle Fuji vrátili, späť na cyklistickú scénu. Spoločnosť Toshoku America, Inc. bola založená v 50. rokoch 20. storočia a získala výlučné distribučné práva na bicykle Fuji v USA. Spoločnosť Toshoku America predávala bicykle vyrobené pod značkou Fuji prostredníctvom maloobchodníkov, ako sú Sears a Montgomery Wards. Počas tejto doby sa Fuji stala partnerom niekoľkých dodávateľov bicyklov dodávajúcich diely pre japonské bicykle, vrátane spoločností Sugino Cycle Industries Ltd. a SunTour. Na olympijských hrách v Tokiu v roku 1964 vytvoril hlavný inžinier a dizajnér Fuji, Dr. Shoichiro Sugihara, japonský cyklistický tím a pôsobil aj ako tímový tréner. Svoju úlohu zopakoval na OH 1968 v Mexiku aj na OH 1972 v nemeckom Mníchove.
Fuji Design Series, „DS“, slúžil ako akýsi medzník približne dvadsaťročného obdobia veľkej klasickej éry spoločnosti Nichibei Fuji Cycle Company, LTD. Okolo roku 1967 Fuji uvádza v zozname Japonského sprievodcu bicyklami „Fuji Racer“ ako ich najlepší bicykel. K dispozícii v jednej veľkosti, 21 ” postavený na ráme z chróm-molybdénovej ocele. Do roku 1969 bola stále k dispozícii iba v 21” veľkosti. Špičková ponuka Fuji sa nazývala príznačne “Finest”. Išlo o klasický cestný bicykel v každom zmysle od použitých komponentov až po duše. Road Racer ako špičkový model sa premenoval tiež na Finest.
V roku 1971 sa začali distribuovať rôzne modely Fuji bicyklov po USA. V tom istom roku sa bicykle po prvýkrát v Spojených štátoch predstavili ako bicykle značky „Fuji“ na New Yorskej výstave predajcov bicyklov. Boli predstavené tri nové modely; “The Newest,” “The Finest” a the “S10-S.” Len spoločnosť Fuji America predávala bicykle značky Fuji. Pokiaľ ide o ich primeranú cenu a vynikajúcu kvalitu, spoločnosť Fuji America našla pre svoje bicykle pripravený trh. Ich 10-rýchlostné modely, moderná prehadzovačka SunTour so šikmým rovnobežníkom a ľahké kľuky Sugino fungovali rovnako alebo lepšie ako ekvivalentné európske dizajny. Mnoho cyklistov považovalo konštrukciu a kvalitu rámu Fuji za lepšiu ako väčšina ich konkurencie. Od základných modelov Sports 10 a Gran Tourer až po špičkové bicykle. Toto všetko ponúkala spoločnosť Fuji. Hrala tiež hlavnú rolu v rozmachu bicyklov v 70. rokoch 20. storočia a ponúkala nové, ľahšie chróm-molybdénové a hliníkové rámy. Písal sa rok 1977, keď spoločnosť Fuji predstavila prvý úspešný sériovo vyrábaný 12-rýchlostný bicykel. V čase jeho uvedenia na trh boli 12-rýchlostné Fuji bicykle považované za zjavenie.
Fuji Royale 12 sp bol predstavený v niekoľkých vyhotoveniach, vrátane nádherne zakrytého (ak nie technicky dokonalého) Fuji Professional Super Record, ktorý bol do roku 1985 uvedený v zozname profesionálneho vybavenia. Boli to však ťažké časy pre tieto krásne bicykle. Spoločnosť pociťovala napätie na trhu, kvôli medzinárodnej ekonomike ( zvýšenie ceny japonského Jenu) a aj novým materiálom, ako je titán. Do roku 1988 bol špičkou vo výrobe Fuji Titanium, vrcholom rady oceľových bicyklov bol Opus IV – úžasný stroj na konci tejto dvadsaťročnej éry klasickej ocele. V rokoch 1986,1987,1988 sa písala história výroby rámov z kolekcie Design Series (DS).
DS sa predával ako sada rámov iba s hlavovým zložením Hatta. Pre nadšencov bolo k dispozícii 11 rámových setov od veľkosti 49 cm do 61 cm (dráha) a 63 cm (cesta). Ponúkal sa v extravagantnej farebnej kombinácii Rosata a tmavo ružovej metalíze v kombinácií s chrómom (niektorí ju nazývali Dentine). Bicykle tejto kolekcie boli okamžite ľahko rozpoznateľné. Pocity jazdca, keď sa na svojom oceláku objavil na ceste, bolo to také malé vzrušujúce víťazstvo, istá prestíž. Stroje Design Series sú vrcholom toho, čo spoločnosť Fuji vyrábala.
Fuji sponzoroval Marka Gorského, ktorý jazdil na bicykli, ktorý sa dá označiť klenotom výroby a v roku 1984 získal zlatú medailu z olympijských šprintov. Bicykle Fuji America sa umiestnili na prvom mieste v hodnotení konkurenčných testov vykonaných spotrebiteľskou publikáciou Consumer Reports v USA v rokoch 1974, 1976 a 1980. V roku 1978 sponzorovala Fuji America prvý národný tím ženských cyklistických pretekárok.
V roku 1979 začal Nichibei Fuji presúvať výrobu niektorých bicyklov nižšej a strednej triedy z Japonska do Južnej Kórey, Malajzie a Taiwanu. Skončili s výrobou aj posledných, špičkových ručne vyrábaných bicyklov v Japonsku. Do konca 80. rokov sa prakticky všetka výroba bicyklov Fuji presunula na Taiwan. Na začiatku 80. rokov spoločnosť Fuji vyvinula novú sériu vysoko kvalitných turistických bicyklov a v roku 1987 sa stala jednou z prvých spoločností na výrobu rámov bicyklov vyrobených z titánu. V tomto okamihu však bola produktová rada spoločnosti Fuji silne zameraná na cestné a turistické bicykle a spoločnosť nebola v dobrej pozícii, aby mohla využiť náhly a neočakávaný rozmach predaja horských bicyklov v polovici a na konci 80. rokov. Verejný nárast dopytu po horských bicykloch spôsobil drastický pokles predaja turistických a cestných bicyklov. Tento vývoj umožnil ďalším výrobcom, Specialized, Giant a Trek, preniknúť do podielu spoločnosti Fuji na americkom trhu, pričom často používali oveľa lacnejšie rámy vyrobené na Taiwane.
S pokračujúcim rastom jenu došlo v 90. rokoch k pádu značky Fuji na americkom kontinente. Fuji ako poslední, pri poklese dolára, presunula výrobu do Taiwanu príliš neskoro a bicykle sa stali v USA predraženými, čo spôsobilo ďalší pokles predaja. K tomu všetkému sa americkým spotrebiteľom produkty Fuji, vyrábané v ich novej taiwanskej továrni, príliš nepáčili. Spoločnosť nakoniec navrhla nové modely, pričom využila výhody moderného vylepšenia materiálov a konštrukčných techník, ale na záchranu značky bolo už príliš neskoro. Majitelia spoločnosti Fuji, Toshoku Ltd., podali návrh na vyhlásenie konkurzu v roku 1997. Distribúciu bicyklov Fuji America a celosvetové práva na značku cyklistickej spoločnosti prevzala spoločnosť Advanced Sports, Inc. V roku 1998 bola na Britských Panenských ostrovoch založená investičná skupina s názvom Jadeland Pacific. kontrolujúca 83% vlastníctvo spoločnosti Advanced Sports, Inc. V tom roku však prišli ďalšie ťažkosti, keď Nichibei Fuji Cycle Company Ltd., materská spoločnosť spoločnosti Fuji America, podala návrh na vyhlásenie konkurzu. S úsvitom nového storočia spoločnosti Advanced Sports, Inc. a Ideal Bicycle Company podpísali v roku 2001 strategické zmluvy a dohodu o kúpe značky Fuji.
V roku 2005 získala spoločnosť Ideal Bike Corporation, tretí najväčší taiwanský výrobca bicyklov, 60-percentný podiel v spoločnosti Advanced Sports International Asia Ltd., ktorá predáva bicykle Fuji v Ázii. V súčasnosti sa bicykle Fuji vyrábajú v Taichungu na Taiwane; Dong Guan, provincia Guangdong v Čínskej ľudovej republike; a v Kutne v Poľsku spoločnosťou Ideal Bike Corporation. Značka je vlastnená a distribuovaná v Spojených štátoch spoločnosťou Advanced Sports Inc., ktorá má teraz ústredie vo Philadelphii v Pensylvánii.
Fuji bicykle nabrali druhý dych po roku 2001 a sú späť na trhu v plnej sile. Aktuálne máme na našom e-shope aj bicykle značky Fuji a rozširujeme ich ponuku vo všetkých kategóriách. Začiatkom Júna 2021 naskladňujeme nové modely a čoskoro spúšťame na bicykle Fuji rezervačný (predobjednavkový) systém
Tešíme sa na Vašu návštevu
Váš LegendSport tím
Zdroj: oficiálna stránka Fuji bcyklov: https://www.fujibikes.com/usa/aboutus
Text a fotografie (Mark Gorski): William Bevington, author of “Japanese Steel: Classic Bicycle Design from Japan