Dnes vyrábajú horské bicykle s kolesami o priemere 27,5´´ a 29´´. Ktorý z týchto priemerov si vyberiete je len na Vás. My Vám však poskytneme pár faktov a vlastností spomínaných priemerov, na základe ktorých budete mať jednoduchší výber veľkosti kolesa.
Pri väčšine kategórií bicyklov je veľkosť kolesa prispôsobená typu a jazdným vlastnostiam bicykla. Ale samozrejme že existuje výnimka a ňou je kategória horských bicyklov. Tu sa dnes vyrábajú kolesá o priemere 26´´ , 27,5´´ a 29´´. Ktorý z týchto priemerov si vyberiete je len na Vás. My Vám však poskytneme pár faktov a vlastností spomínaných priemerov, na základe ktorých budete mať jednoduchší výber veľkosti kolesa.
26“ kolesá sú v teréne obratnejšie, lepšie zvládajú prudké a pomalé výjazdy, akcelerácia je pohotová, majú lepšiu manévrovateľnosť v trialových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Je to rokmi overená klasika, ktorá však vývojom v cyklistickom priemysle začína niektorými vlastnosťami zaostávať za 27,5´´ a 29´´ kolesami. Majú nižšiu hmotnosť.
27,5´´ kolesá sú jasný trend, ktorý je kompromisom medzi 26´´ a 29´´ kolesami. Obratnosť, jednoduché ovládanie, optimálna priľnavosť k povrchu, pohotová akcelerácia a vynikajúce jazdné vlastnosti predurčujú skvelú budúcnosť tohto rozmeru. 27,5“ kolesá v sebe kombinujú to najlepšie z oboch „konkurenčných“ rozmerov a nikdy nebol zaznamenaný výsledok presne uprostred. V prípade hmotnosti majú 27,5“ kolesá bližšie k 26“ – sú ľahké a hravé. Z hľadiska efektivity a istoty ovládania sa naopak podobajú 29“ kolesám a v mnohých ohľadoch ich prekonávajú.
29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie zvláda nerovnosti, kolesá doslova plávajú po rozbitom povrchu, čím si udržiava rýchlosť a „valcuje nerovnosti ako tank.“ Je určený skôr pre vyšších jazdcov. Testovaním sa zistilo, že 29“ bicykel je na rýchlej trati, ktorá nemá náročné výjazdy a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. V náročnom teréne sú však, aj napriek zmenám geometrie rámu, MTB bicykle s 29” kolesami predsa len menej obratné ako ostatné porovnávané rozmery.
Väčšie kolesá sú efektívnejšie pri náraze na nerovnosť, vďaka menšiemu nárazovému uhlu kladú menší odpor, a tak ľahšie prekonávajú prekážky.
Kolesá podobne reagujú na výmole, diery na cestách, cez ktoré koleso s väčším priemerom prejde pohodlnejšie a ľahšie bez výraznejšej straty rýchlosti.
Väčší priemer kolesa zaručuje väčšiu styčnú plochu s povrchom, čoho dôsledkom je väčšia priľnavosť k terénu a stabilita.
Akcelerácia je lepšia na kolese s menším priemerom, no roztočené väčšie koleso má lepší krútivý moment a zachová si rýchlosť.